Sydney -> Cairns

15 december 2017 - Sydney, Australië

Woensdag 13 december: ‘Das sund…’
Na een dagje dierentuin voor de kids, vandaag een combi tussen fun voor ons & fun voor de kids. ’s Ochtends lopen we naar Chinatown, waar het bekende Paddy’s Market is. Vervolgens naar Bronte Beach met de bus. Iets wat ook weer goed te doen is, dankzij onze Opal Card. Dit is een zelfde systeem als onze Nederlandse OV chipkaart.
Bronte Beach is één van de zeventig stranden die Sydney rijk is. Wat ons meteen opvalt is de wilde zee. Geen wonder dat er een bordje ‘dangerousley current’ staat. Siem mag hier dus niet alleen in van ons, want we willen hem niet verliezen in de stroming. Gelukkig vindt hij het geweldig met papa! Fieke moet een beetje wennen. Er is ook een openbaar zwembad, direct aan zee, dus daar zwemmen we even in met vieren. Daarna komt Fieke wat meer los en speelt ze samen met Siem aan de rand van de zee.
’s Avonds eten we Jamaicaans. Tja… je moet een beetje gevarieerd eten toch? En een pannenkoekenrestaurant hebben we helaas nog niet kunnen vinden 😉 (wat een wens van Fieke is). Achteraf hadden wij ook beter de gerechtjes van de kids kunnen eten, want wat was het eten (wat volgens de serveerster mild is) HOT voor ons.
Morgen vliegen we naar Cairns. Omdat er nog ruim 20 dollar (15 euro) op onze Opal card staat, vinden we dat we met het openbaar vervoer moeten gaan. Zonde om het tegoed, dat je niet kunt terugstorten of meenemen, weg te gooien en een taxi van 45 dollar pakken… Wij zijn zuunnig :-D.

Donderdag 14 december: Joy to the world
Gaaaap, weer om 5.00 uur wakker, het ritme zit er nog niet helemaal in. Na het inpakken van onze tassen kiezen we voor het ontbijtbuffet in ons hotel. Goeie keuze, want nu heeft Fieke eindelijk pannenkoeken en Siem poffertjes (want ze hebben precies het formaat om voor beide door te kunnen 😊). En het grappige is dat ze ze zelf kunnen maken in een ‘pancakemaker’. Dus daar zijn ze erg druk mee!
Nu is het tijd om met onze 3 grote (en best zware) reistassen, Fiekes Elsa-trolly, ‘Siems’ giraffe-trolly, een laptoptas, een rugzak en een Chiquita-koeltas naar Sydney Airport – domestic flights te gaan. Bus 301 brengt ons naar het station Museum en vanuit daar zijn we snel op het vliegveld. Leuke uitdaging en ging goed, mede ook omdat de kids goed meededen.
Om 14.15 uur vliegen we naar Cairns. Johan zit tussen de kids in en ik zit voor hun, naast de 67-jarige Charlie Bean uit Alaska. Na een vlucht van bijna drie uur weet ik heel veel van de sympathieke en levenswijze Charlie. En als we ooit naar Alaska gaan, hebben we zijn kaartje om contact te leggen 😊.
Rond 17.30 uur zijn we in het DoubleTree hotel te Cairns, waar we meteen een duik nemen in het zwembad met een heerlijk temperatuurtje. Tis hier tropischer dan in Sydney. Over de boulevard lopen we naar een Italiaans restaurantje. Die boulevard zorgt voor veel afleiding: grote pelicanen in de zee en heel veel grote, herrie-makende vleermuizen. Gelukkig legt Siem alles vast met zijn camera 😉. Na het eten lopen we een blokje om en zien we een mooi versierde grote kerstboom op een plein en zingt een straatmuzikant “Joy to the world”. Klinkt zoetsappig, maar er gaat een groot geluksgevoel door mij heen.
Pas om 23.00 uur beseffen Johan en ik dat hier tijdsverschil is. Het is een uur vroeger dan in Sydney, en 9 uur later dan in Nederland. Dat verklaart dat de kids en wijzelf zo moe zijn. Welterusten.

Vrijdag 15 december: Another day in paradise
Een spannende dag vandaag. Tenminste, voor mij. Om 8.15 uur worden we opgehaald om een uur later per boot in anderhalf uur af te varen naar het Great Barrier Reef. Hoe gaaf enerzijds, maar best eng ook om met je gezin weg te varen naar een platform op open zee… Als we er zijn, schieten we in een soort wetsuit, dat voorkomt dat kwallen ons pijnlijk kunnen steken… Uh, waarom gaan we dit doen?
Dan komt het moment dat we de onderwaterwereld gaan verkennen. Siem en Johan gaan eerst. Tussen de (volgens de instructrice) onschuldige moonlight-kwallen trekken zij hun flippers aan en doen ze hun duikbril op. En wauw, die Siem flippert meteen vlotjes papa achterna! #trots. We ontdekken hoe geweldig het is om de paradijselijke onderwaterwereld te verkennen. Rond 15.30 uur vertrekt de boot weer. Siem is dan vier snorkeltochtjes verder en Johan en ik hebben er ieder drie gedaan. Prachtig om het koraalrif te zien en de vele gekleurde grote en kleine vissen. Op het platform kon Fieke achter glas de onderwaterwereld bekijken en met vieren hebben we met een glassbottom-boat the reef bekeken. Helaas geen haaien of schildpadden gezien, maar zeker de moeite waard. Knap dat Fieke het zo goed gedaan heeft, want voor haar was er namelijk wat minder te doen vandaag. Misschien komt het door de vele complimentjes van Amerikanen en Aziaten dat ze sweet, gorgeous en beautiful is! Haha. #weertrots
Als we weer aan land zijn, gaan we naar de Esplanade Lagoon. Een aangelegd zwembad waar iedereen gebruik van mag maken. In Cairns mag je namelijk niet in de zee zwemmen, ivm gevaarlijke kwallen, krokodillen en haaien. We sluiten de dag af bij een plek die we in Nederland vaak vermijden; Mac Donalds.

Zaterdag 16 december
Het is hier nu 8.45 uur. Na het plaatsen van deze blog gaan we onze tassen weer inpakken en per taxi naar het camperverhuurbedrijf. Hier staat onze Britz Frontier (camper) klaar. Eerst krijgen we waarschijnlijk een uitgebreide uitleg hoe met dit ‘ding’ op pad te gaan. Daarna wordt onze bestemming Port Douglas. Hier hebben we voor twee nachten een camping geboekt met een waterspeelparadijs. Plannen: op ons gemakje daarheen rijden, boodschappen doen, relaxen en zwemmen!
Fijn weekend allemaal!

1. Karin van Gerven:
    16 december 2017
    Ik zag de mail voorbij komen, ik dacht tot nog even lezen. Ik was erg benieuwd. Wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan/ beleeft. Nu de camper even ontdekken, spullen een plekje geven en jullie reis verder vervolgen.
    Klinkt als een relaxt weekend, Fijn weekend! 😘😘
  2. Manon:
    16 december 2017
    Wow wat een heerlijke verhalen! Ik voel het geluk tot hier. Geniet samen en een extra knuffel voor Siem. Ben benieuwd naar je foto’s Siem.
    Op school zeiden de kinderen: ‘ het is al vrijdag....Siem is alweer bijna thuis😊’
    Groetjes (juf) Manon
  3. Lisette:
    16 december 2017
    Wat een heerlijke verhalen weer. Fijn dat de kids het ook zo goed doen. En nu rond met de camper. Enjoy
  4. Marleen:
    16 december 2017
    Nu al zoveel mooie onvergetelijke ervaringen opgedaan, en jullie zijn nog maar een weekje weg! Heel veel plezier nog met alles wat er nog komen gaat. Geniet ervan.
  5. Karolien van Erve:
    16 december 2017
    Super leuk om jullie reisverslag te lezen! Jullie zijn lekker aan het genieten. Have fun!😘
  6. Eva Reemst:
    16 december 2017
    Ohh wat een heerlijke verhalen, fijn dat het jullie zo goed vergaat. Ik geniet op de bank mee, veel liefs!
  7. Maarten en Marleen:
    16 december 2017
    Stoere Siem en geduldige Fieke! Dan is het voor jullie nog meer genieten!
    Geweldig zo samen!
  8. Suzan:
    16 december 2017
    Super tof.. Wat een ge-wel-dig-ge reis (..nu al..)
  9. Tante Toosje:
    17 december 2017
    Wat een geweldig reisverslag, het is heerlijk om te lezen wat jullie al allemaal gedaan hebben in één week!
    Fijn dat Siem en Fieke zo genieten.
    Heel veel plezier met alles wat jullie gaan doen en gaan zien.
    Super hoor!
  10. Antoinette en Peter:
    17 december 2017
    Wat een prachtig verhaal, heel stoer dat ook Siem de onderwaterwereld heeft ontdekt. Veel plezier met de camper. Groetjes
  11. Hanneke:
    18 december 2017
    Wauw, wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Klinkt heerlijk, wat een bijzonder ervaring zo voor jullie. Benieuwd ook naar de camper maar dat lezen we vast weer. Geniet ervan!
  12. Martijn:
    21 december 2017
    Mooi geschreven, klinkt als een geweldig avontuur!
  13. Saskia:
    22 december 2017
    oh wat klinkt dat heerlijk ! volgens mij genieten jullie met volle teugen ! Smaakt het al naar meer ?